ورود
عضویت | بازیابی رمز؟

REKAR

در حاشیه نامه به اردوغان ...
نامه حاوی نگاهی نوستالژیک به خلافت عثمانی است، دورانی که گویا هویت دینی، چتر آسا مردم را گرد هم آورده بود، اما ناگهان هویت های نژادی و منطقه ای جای آن را میگیرند. از سوی دیگر، نامه حاوی این نگرش است که به لطف ورود اسلام سیاسی به نظام سیاسی ترکیه، از شدت و حدت قومگرایی ترکی کاسته شده است، این نکته که بر آمده از نوعی امت گرایی است در سالهای اخیر بسیاری از کردهای مذهبی را در دام خود گرفتار ساخته است.

🔺این خوشبینی البته ریشه های عمیقی دارد. یکصد سال قبل کردهای مکریان، که از الزامات و پویایی های زمانه خود بی خبر مانده بودند، ناخواسته به جنگ جهانی اول کشیده شدند و در چارچوب مفاهیم «امت و خلافت» به جبهه ی متحدین پیوستند،  آنچه کردهای مکریان امت می پنداشتند، جبهه ای بود به رهبری آلمانی ها و آنچه جنگ اسلام و کفر می دانستند انفجار چند دهه رقابت میان قدرت های اروپایی بود. طرفه آنکه، در همان زمان ترکهای جوان که به رغم طرح شعار  «اتحاد اسلام»، هوشمندانه در حال تاسیس فرهنگ و دولت ملی بودند در اندیشه نابودی کردها پس از حل مساله ارامنه بودند.

🔺این کژفهمی به فاجعه‌ای بزرگ انجامید، کردهای مکریان در برابر ارتش قدرتمند و بیرحم روسیه تزاری تنها ماندند‌ و قلع و قمع شدند...

🔺باری،  توهم امت گرایی، نتیجه بی خبری از  الزاماتی است که حتی صد سال پیش نیز، غافلان را به عقوبتی سخت گرفتار کرده بود.  بنابراین، در عصر دولت های ملی، پرسش را باید بدین شکل مطرح کرد که اسلام ناسیونالیسم را تعدیل می کند یا تشدید می سازد؟

🔺حاملان نگاه امت گرا به اتفاق معتقدند که اسلام موجب تعدیل ناسیونالیسم می شود، اما واقعیت این است که اسلام افق گسترده تری به روی جنبش های ناسیونالیستی می گشاید و نگاه ها را به آنسوی مرزها معطوف میسازد.  چنانکه در جهان عرب، بنیادگرایی اسلامی، آرمانهای ناسیونالیسم عرب را در خود ادغام و رادیکالیزه کرد.

🔺در ترکیه، دولت به مدد مذهب از محدودیت های کمالیستی عدول کرده و امروزه از  شرق مدیترانه تا شرق فرات در نقش قدرتی لاقید و توسعه طلب عمل می کند و آنسوتر در پی سرمایه گذاری اقتصادی و نفوذ فرهنگی در نواحی آذری نشین ایران است. ترکیه در حالی دیوانه وار به دستاوردهای کوچک کردهاحمله می کند و در صدد تغییر بافت جمعیتی شمال سوریه است که با تالیف قومیت ترکی و سنی گرایی، اندیشه خطرناک تاسیس جهان ترکی و ایجاد زبانی قابل فهم برای ترکهای سراسر جهان را در سر می پرواند.

🔺امت گرایان کرد، عمدتا  از این تکاپوها بی خبرند یا آنها را کم اهمیت می شمارند. برای مثال، در سال های اخیر، شاخصترین آنان، م. علی قره‌داغی، بیدرنگ  به کارزار اشغال عفرین پیوست و حتی  نشانه های آشکاری چون پاکسازی زبان کردی و تحمیل زبان ترکی بر مردمی کرد زبان در کشوری عربی و نیز رفتار تبهکارانه ی ارتش ترکیه و شبه نظامیان بنیادگرای تحت فرمانش در مناطق اشغالی،  نتوانست این «فقیه کرد» را هشیار سازد.
ریکار
بازدید: 26 موضوع: سیاست نظرات: 0 نویسنده : ریکار
نظرات: 0
کاربر گرامی، برای ارسال نظر در سایت عضو شوید.