ورود
عضویت | بازیابی رمز؟

REKAR

🔴آمدن یا نیامدن فاتح از زاویه‌ای دیگر ...
🔻نزدیک به سه ماه از انتخاب پر حاشیه‌ی شورای شهر مهاباد می‌گذرد، انتخابی که از روز اول باب طبع طیف اقلیت شورا نبود و مهمتر از آن، مقبول طبع مردم صاحبنظر نیز نیفتاد و پیکان انتقادات را متوجه‌ی اعضای موافق آن کرد، اما شورای منفعل انگار نه انگار که مردمانی به این انتخاب اعتراض دارند و صدای مخالفی هم هست و اصلا ضرورت دارد یا ندارد که در خصوص این انتخاب و پشت پرده‌های آن توضیحاتی ارائه شود.

🔻دیدگاههای مختلفی در خصوص شهردار منتخب وجود دارد که بطور خلاصه در داخل و خارج شورا موافق انتخاب فاتح نیستند، از اهم دلایل مخالفت با شهردار منتخب، اتهاماتی است که اسناد و مدارک موجود آن صرفا در افکار عمومی خلاصه نمی‌شود، این افراد، شهردار منتخب را به فساد گسترده‌ی مالی، شهر فروشی، زد و بند، مشورت ناپذیری، قانون گریزی و چندین و چند عنوان دیگر متهم می‌کنند و اعتقاد دارند با توجه به روابط مشکوک فاتح با عناصر حاشیەدار در دستگاههای حاکمیتی، داستان چنبره‌ی چند دوره‌ای او بر شهرداری پیرانشهر، ممکن است در مهاباد هم تکرار شود و این شهر زیبا را بسوی ویرانی بیشتر سوق دهد.

🔻بخشی از اتهامات وارده به فاتح علیرغم سوء اثرهای فراوان در سیستم قضایی جرم تلقی نمی‌شوند و با پرداخت مبالغی به عنوان جریمه، رنگ قانونی به خود می‌گیرند که از جمله آنها می‌توان به فروش فضای شهری از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ اشاره کرد، این اتهامات اگرچه اثبات هم شده‌اند، اما از آنجا که قانون برای این عنوانها جزای خاصی به غیر از پرداخت جرائم در نظر نگرفته است، نمی‌توانند در رد صلاحیت او نقش ایفا کنند، مشورت ناپذیری و باند سازی نیز در زمره‌ی این اتهامات قرار می‌گیرند.

🔻بعضی دیگر از این سنخ اتهامات مانند تغییر کاربری از طریق کمیسیون ماده ۵ که معمولا جنبه‌ی رانت و زد و بند دارند، در گذر بوروکراسی های پیچیده‌ی اداری تطهیر شده‌اند، در بحث فروش املاک و تهاتر طلب و بدهی‌های معمول شهرداری‌ها نیز که به منظور پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری به امری معمول تبدیل شده است، باید اعتراف کرد که مدیریت مالی شهرداری با این سیاق بر خلاف نتایج مثبت کوتاه مدت آن، سبب بروز آثار زیانباری در طولانی مدت بوده است.

🔻در یک کلیت منتقدین اعتقاد دارند که با توجه به گذشته‌ی کاری شهردار منتخب، نکته‌ی مغفول در انتخاب او از طرف شورا عدم توجه لازم به ذهنیت و نگرش محدود او در دیدگاه اداره‌ی شهر از طریق فروش آنست، آنها نگرش فاتح در برخورد با شهر انسان مدار را مشکل ساز می‌دانند و اعتقاد دارند؛ این نگرش نه تنها به پیشرفت مهاباد کمکی نخواهد کرد، بلکه باعث پسرفت این شهر به میزان چند دهه خواهد بود که اجازه دادن به این آزمون و خطا، باعث صدمات غیر قابل جبرانی بر پیکره‌ی مهاباد خواهد شد.

🔻منتقدین علیرغم باور به خرد جمعی و تفکرات شورایی، این انتقاد مهم را هم بر شورای مهاباد وارد می‌دانند که سیطره‌ی ریاست با تجربه‌ی شورا بر طیفی از آن، عملا ۴ نفر از اعضای شورا را منفعل و اثرات آنها را در تصمیم گیری‌های شورا خنثی کرده است، آنها بر این موضوع تاکید می‌کنند که حداقل در دو سال اخیر تصمیمات مهم در شورا صرفا توسط رییس این نهاد اتخاذ شده است و سایر اعضا در آنها نقش جدی نداشته‌اند، البته اثبات این موضوع چندان مشکل نیست و با نیم نگاهی به صورتجلسه‌های شورای مهاباد و احصای نظرات موافق و مخالف قابل پیگیری است.

🔻بخشی دیگر از صاحبنظران در خصوص این انتخاب با حمله به ترکیب تکصدایی شورا، اعتقاد دارند که محصول بیشتری از این مزرعه مورد انتظار نیست، آنها از نقش ضعیف فرماندار به عنوان رییس کمیته‌ی تطبیق و نماینده مردم مهاباد به عنوان ناظر ارشد بر امورات این شهرستان در مجلس گلایه‌مند هستند و می‌گویند: در سالهای آتی و بالاخص در دوران پسافاتح، شخص نماینده و فرماندار باید جوابگوی طبعات و خسارات این انتخاب باشند و نمی‌توانند معضلاتی را که امروزه به آنها گوشزد شده است، نپذیرند و یا حداقل این افراد در موعد سر رسید، لازم است به منظور تنویر افکار عمومی به کمبود بینش و ضعف شمِّ سیاسی خود اقرار نمایند.

🔻نکته‌ی مهم دیگر در خصوص شهردار منتخب، ترکیب و بافت طرفداران ایشان است، بدون شک فاتح تنها نیست و مانند همه‌ی افراد علاوه بر منتقدین و مخالفین، موافقینی نیز دارد، تجسس در نقطه‌ی اشتراک و ویژگی‌های روانشناختی این افراد اعم از عوام و خواص و رسانه، نشان می‌دهد که این موافقت مشروط، پشت پرده‌هایی دارد که باز کردن بیشتر این موضوع و پرداختن به آن، حداقل در این زمان و این یاداشت به صرفه و صلاح نیست.

🔻کاووش در تجربه‌ی قبلی شهردار پیرانشهر و گفتگو با همکاران سابق شهردار منتخب، نشان می‌دهد که مدیریت منابع انسانی فاتح در آن شهرداری علمی نبوده و از الگویی غیر علمی با تقسیم به خودی و غیر خودی، نشات گرفته است، این در حالی است که حجم نیروی انسانی شهرداری پیرانشهر تقریبا متناسب با وظایف آن بوده و صرفا با تعیین تکلیف وظایف کارکنان قابل سازماندهی بود، بر خلاف پیرانشهر شهرداری مهاباد از حجم چند برابری نیرو و تراکم نیروی مازاد رنج می‌برد که پردازش یک الگوی علمی و متناسب با شرایط آنها را می‌طلبد که صدالبته با تخصص و توانایی فاتح، چالش منابع انسانی در شهرداری مهاباد، نمی‌تواند چاره‌سر شود.

🔻البته اگر امروزه کسی منصفانه از شهردار منتخب سوال کند که با این حجم هجمه و انتقاد و مخالف می‌خواهد با کدام انگیزه و پشتیبانی بر صندلی شهرداری مهاباد تکیه بزند؟ شاید پاسخ جالب باشد.
بدون شک اگر پاسخ "خدمت" است، در این شرایط حاد، اوضاع بیشتر برای جنگ و دفاع و گریز فراهم است تا خدمت و اگر پاسخ، "اثبات حقانیت" خویش و نفی منتقدان است، قیمت گزاف این زورآزمایی به نفع طرفین درگیر ماجرا نیست!

🔻آخرین نکته‌ی این انتخاب، بررسی اوضاع کنونی و مقایسه‌ی آن با ادوار گذشته‌ی شهرداری‌های مهاباد است که نشان می‌دهد، با این اوضاع سیاست گذشته‌ی شهرداران نمی‌تواند کارساز باشد، اگر تا دیروز تحقق بودجه‌ی شهرداری امری معمول و انحراف از معیار آن بسیار ناچیز بود، واضح است که امروزه شهرداری‌ها حتی توان پرداختن حقوق و مزایای کارکنان را هم در موعد مقرر ندارند، بالا رفتن قیمت خدمات و ثابت ماندن نرخ عوارض و پروانه و بیشتر منابع درآمد شهرداری در کنار رکود در ساخت و ساز و تاثیرات تورم بر انگیزه‌ها، با مهارت و توانایی شهردار منتخب در حل مسئله از طریق کمیسیون‌های ماده ۵ و ماده ۱۰۰ و واحد املاک و معاملات، در مهاباد برخلاف پیرانشهر، به شنا کردن در جهت عکس جریان رودخانه، تعبیر می‌شود و امکان و اجازه و قابلیت تحقق پیدا نخواهد کرد و این دقیقا پاشنه‌ی آشیل این انتخاب پرحاشیه است.

ریکار
بازدید: 135 موضوع: سیاست نظرات: 0 نویسنده : ریکار
نظرات: 0
کاربر گرامی، برای ارسال نظر در سایت عضو شوید.