ورود
عضویت | بازیابی رمز؟

REKAR

تاریخ : 23 مهر 1398, 18:11 راه‌های مواصلاتی آذربایجان‌غربی نیازمند رسیدگی مسوولان استانی و کشوری ...
راه‌های ارتباطی به عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر دارای اهمیت فراوانی هستند، به گونه‌ای که برای توسعه یک منطقه، باید راه مواصلاتی ظرفیت و گنجایش لازم برای اتصال به سایر مناطق را داشته باشد.
  در این باره برای توسعه مناسب شهرها خصوصا در اطراف معابر برون شهری که شکل دهنده ساختار اجتماعی هر شهری است، تدوین یک برنامه بلند مدت ضروری است و برای دست یافتن به هدف فوق و یافتن پاسخی اصولی به مشکلات ناشی از توسعه غیرکارآمد در راه های بین شهری آذربایجان‌غربی، نیاز به پیاده کردن یک فرآیند سیستماتیک و علمی مبتنی بر تجارب و سوابق گذشته در این خصوص دیده می شود.

  با توجه به نبود آزادراه در سطح آذربایجان‌غربی در کنار وجود مشکلات عدیده در بزرگراه‌ها و راه های مواصلاتی شهرستان‌ها، لازمه حضور سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه‌هایی که بتواند دغدغه‌های این حوزه را برطرف کند، به شدت احساس می‌شود.
  یکی از مهم ترین مشکلات موجود در حوزه راه استان، فرسوده شدن بعضی مسیرها با توجه به گذر زمان و متعاقب آن کاهش ایمنی و خروج از وضعیت استاندارد است که البته در این بین گاهی اجرای غیراستاندارد در برخی مسیرها مزید بر علت شده و بر این مشکلات می‌افزاید.
  همچنین در برخی گذرها با توجه به اینکه سالها از آخرین اصلاح و ترمیم اساسی جاده می‌گذرد، لازم است اعتبارات ویژه‌ای به منظور اصلاح و بازسازی این مسیرها اختصاص یابد.
  یکی دیگر از بخش‌هایی که نیازمند توجه اساسی و زیربنایی است، راه های روستایی است و راه روستایی با توجه به جمعیت بسیار بالای روستانشین ها در آذربایجان‌غربی، نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه مناطق روستایی ایفا می‌کند به طوری که از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد می شود.
  آذربایجان‌غربی از ابعاد مختلف جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جزء استان‌های غنی و موثر کشور محسوب می‌شود چرا که با چهار کشور ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان دارای نوار مرزی مشترک است.

  برای بهره‌گیری مطلوب از ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی این استان نیاز است که برخی از زیرساخت‌ها در هر زمینه مهیا باشد، یکی از مهم‌ترین امکانات در تقویت روابط با این کشورها راه‌های ارتباطی بوده که متاسفانه آذربایجان‌غربی از حداقل‌ها در این زمینه محروم است.
  با وجود اینکه از آذربایجان‌غربی به عنوان دروازه اروپا یاد می‌شد اما فاقد حتی یک بزرگراه است و این نشان از بی‌توجهی مقامات کشوری به شمال‌غربی‌ترین استان کشور است.
  در این گزارش مسوولان استانی و نمایندگان مجلس در مورد ضرورت توجه به جاده‌های تاکید کرده‌اند
راه‌های مرزی استان مورد توجه قرار گیرد
  نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها در مرزها به‌خصوص راه‌های دسترسی، پایانه‌های مرزی می‌تواند گام اساسی در راستای افزایش میزان تبادلات اقتصادی استان با کشورهای همسایه باشد، افزود: تمامی زیرساخت‌ها در مرزها باید همسو باهم توسعه یابد، در حال حاضر در پایانه‌های مرزی اقدامات عمرانی خوبی در حال اجرا است که در کنار آن باید راه‌های مرزی استان نیز مورد توجه قرار گیرد.

  سیدهادی بهادری با بیان اینکه در پی توسعه زیرساخت‌های مختلف در مرزهای استان به‌عنوان دروازه ورودی ایران به اروپا در سال‌های آینده شاهد رونق اقتصادی در استان و ارومیه خواهیم بود گفت: توسعه و رونق پایانه‌های مرزی و راه های مواصلاتی آذربایجان‌غربی نیازمند تعامل و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و نیز استان‌های مرزی کشورهای همسایه است.
  وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی نقش گسترده‌ای در صنعت ترانزیت و راهداری کشور دارد خاطرنشان کرد: افزون بر ۵۰ درصد از مرزهای زمینی کشور در محدوده آذربایجان‌غربی است و کریدورهای بین‌المللی ترانزیتی از استان عبور می‌کنند که هم اهمیت داخلی داشته و هم در بعد بین‌المللی دارای اهمیت ویژه است.
  60 درصد جاده های ارتباطی داخل استان نیازمند بهسازی و رسیدگی است
  مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: یک‌هزار و 897 کیلومتر جاده فرعی در این استان وجود دارد که 60 درصد جاده های ارتباطی داخل استان را تشکیل می دهد و نیازمند بهسازی و رسیدگی است.
  سیدمحسن حمزه لو اظهار کرد: 40 کیلومتر آزادراه، 321 کیلومتر بزرگراه، 567 کیلومتر راه اصلی و هفت هزار و 911 کیلومتر راه روستایی در محدوده راه های آذربایجان‌غربی وجود دارد که مورد رسیدگی قرار گرفته است.
  وی اضافه کرد: راه ارتباطی یکی از ضروریاتی است که زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم می کند و در صورت قصور در این حوزه، توسعه منطقه با مخاطره روبرو خواهد شد.
  مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه سه عامل انسانی، خودرو و جاده عوامل اصلی ایجاد کننده تصادفات برون شهری است، خاطرنشان کرد: باید با بهره گیری از مشارکت اجتماعی و ظرفیت‌های استانی برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای افزایش ایمنی محورها انجام شود.
  حمزلو اظهار کرد: فرهنگ سازی و اعمال قوانین و مقررات، بهره برداری از طرح های بزرگراهی و اجرای اقدامات ایمن سازی در کاهش آمار تصادفات نقش بسیار موثری دارد.
  وی تصریح کرد: بهسازی مسیرهای ارتباطی به ویژه در مناطق محروم در راستای توسعه متوازن مورد نظر دولت است و از ضرورت های محرومیت زدایی به شمار می رود.
  مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی عنوان کرد: آذربایجان‌غربی 12 هزار کیلومتر جاده دارد که حدود هشت هزار کیلومتر آن، روستایی و حدود چهار هزار کیلومتر بزرگراه، جاده اصلی و فرعی است.
بیش از ۲۰۰ کیلومتر از راههای روستایی آذربایجان‌غربی آسفالت می شود
  مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌غربی گفت: آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از پنج استان نمونه کشوری برای اجرای طرح ملی ابرار با هدف ساخت و تکمیل راه‌های روستایی اولویت‌دار در جهت خدمت به روستائیان است که در مرحله نخست آن، آسفالت ۲۰۹/۴ کیلومتر از راههای روستایی با ابلاغ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در دستور کار قرار گرفته است.
  ارسلان شکری افزود: طرح ابرار در روستاهای ۱۶ شهرستان آذربایجان‌غربی شامل شهرهای ارومیه، اشنویه، بوکان، پلدشت، پیرانشهر، تکاب، چالدران، خوی، سردشت، سلماس، شاهین دژ، ماکو، مهاباد، میاندوآب و نقده اجرا می‌شود که شهرستان ارومیه دارای بیشترین سهم بوده و شهرستان‌های میاندوآب، خوی و سردشت در رده های بعدی بیشترین تعداد روستاهای ابلاغی در این مرحله قرار دارند.
   وی با اشاره به بهسازی و ایمن سازی محورهای مواصلاتی استان خاطرنشان کرد: در راستای ایمن سازی و بهسازی محورهای مواصلاتی استان و بخشنده تر کردن آنها با توجه به اعتبارات ابلاغی بالغ بر ۱۲۲ کیلومتر لکه گیری و روکش آسفالت در محورهای ارتباطی آذربایجان‌غربی انجام شده است.
  مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌غربی تصریح کرد:در پنج ماهه نخست امسال عملیات لکه گیری و روکش آسفالت در بسیاری از محورهای اصلی، فرعی و روستایی شهرستانهای استان و بر اساس نیاز سنجی و اولویت بندی اجرا شده است.
  شکری اظهار داشت: امید است با تخصیص اعتبارات مورد نیاز شاهد حجم بیشتری از لکه گیری و روکش آسفالت در محورهای مواصلاتی استان بر حسب اولویت و لزوم باشیم.
   به گزارش فارس، آذربایجان غربی با ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک به دلیل دارا بودن پنج پایانه مرزی از ۲۳ پایانه موجود در کشور و ۹ گمرک مرزی، ظرفیت بالایی برای دسترسی به بازارهای جهانی به‌خصوص اروپا دارد اما تاکنون این ظرفیت مرزی موردتوجه جدی قرار نگرفته است.
  آذربایجان غربی در موقعیت جغرافیایی ممتاز و منحصربه‌فردی واقع‌شده که این موقعیت دسترسی آسان کشورمان را به بازارهای جهانی فراهم آورده و راه‌های زمینی ارتباط با اروپا از طریق جاده و ریل و همچنین مبادی اصلی ورود و خروج زمینی کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی واقع بوده و زیرساخت‌هایی که متناسب با این امور در استان ایجاد شده در کنار مزیت‌های کم‌نظیر جغرافیایی و اقتصادی، آذربایجان غربی را به یکی از کانون‌های مهم تجارت و صادرات کشور تبدیل کرده است.
خبرگزاری فارس
بازدید: 48 موضوع: شهر نگار نظرات: 0 نویسنده : ریکار
نظرات: 0
کاربر گرامی، برای ارسال نظر در سایت عضو شوید.